Joonas 3/4


Puistokipparille hän saapui 10 minuutia etuajassa. Hän ei tiennyt minkä näköinen Venla oli joten Joonas istahti penkille odottamaan. Hän katseli ohikulkevia naisia ja odotti, että joku tulisi hänen luokseen. Muitakin odottelijoita oli toisilla penkeillä. Yksi nainen katseli Joonasta vähänväliä ja rupesi lopuksi hymyilemään ja nousi ylös ja tuli Joonaksen luo. "Piti vähän seurailla sua ensiksi", hän totesi ja jatkoi:" Mä oon Venla. Kyllähän tää oudolta tuntuu. Poika nukkuu yönsä mun punkassa, mun vieressä alasti ja seuraavana päivänä ei edes muista minkä näköinen mä olen. Tästä voisi melkein loukkaantua". Joonas oli nolon näköinen ja ei osannut sanoa mitään. "Älä ole milläsikään. Jos sä olisit muistanut mut, niin ihme olisi. Ei susta mihinkään sängyssäkään ollut. Ja jos olisi ollut, niin et olisi mun sänkyyn päässytkään", nauroi Venla ja tarrasi Joonasta käsivarresta:" mihinkäs meinasit viedä mut syömään? Ja älä kuvittele, että mä yrttäisin iskeä sua. Sun pitää ensin päästä irti entisestä suhteestas, ennenkuin aloitat uuden. Joten ollaan vaan ystäviä. Sen aterian sä kumminkin olet velkaa mulle. Mä pelastin sut viimeyönä sen verran pahasta paikasta. Sä olisit herännyt varmaankin tänään sairaalasta. Sä yritit saada tappelua aikaiseksi 3 kundin kanssa. Ja mä nyt vain satuin sattumaan kohdalle sopivasti ja kaappasin sut taksiin mukaan. Taksissakin sä vielä ryyppäsit ja siinä samalla kerroit jonkun Millan jättäneen sut". Joonas naurahti edelleen nolon näköisenä:" Anteeksi" Mä olen pahoillani. Mennään tuonne puistopizzaan. Sen pizzat on isoja ja hyviä. Ja mä olen tosiaan pahoillani. Tuli nyt sitten tehtyä elämäni moka. Mutta en mä oikeastaan tahdo puhua Millasta. Hän jätti mut syystä ja syy oli yksin mun. Mä ymmärrän häntä. Toivottavasti löysi fiksun kundin. Mutta kerro sinä eilisestä vai oliko se nyt yöstä. Mulla on totaalinen muistinmenetys".

He kävelivät pizzeriaan ja tilasivat pizzat. Joonas sai kuulla illan ja yön tapahtumista. Taksikuski oli auttanut Joonaksen Venlan kotiin ja sängyn laidalle. Siinä Joonas oli vielä riisuuntunut ja sitten sammunut. Venla oli peitellyt Joonaksen ja viikannut vaatteet ja käynyt viereen nukkumaan. Joonas ei muistanut mitään.

Kesken pizzan syönnin Joonas huomasi Millan astelevan sisään Riston kanssa. Risto oli Joonaksen entinen luokkakaveri. Kun Milla ja Risto huomasivat Joonaksen he aikoivat kääntyä pois ravintolasta mutta Milla kuitenkin lopuksi asteli sisään ja käveli Joonaksen pöydän luokse:" Sähän löysit äkkiä uuden lohduttajan". Mustasukkaisuus paistoi Millan kasvoista kun hän käveli pöytään toisella puolella ravintolaa. Risto seurasi perässä. Joonaksen ja Riston katseet kohtasivat. Joonas sanoi Ristolle:" Ole hyvä hänelle ja pidä hänestä huolta. Hän ansaitsee sen".

Venla ja Joonas söivät pizzat loppuun hiljaisuudessa.




Musana Tchaikovsky