Pikku-Venlan salaisuus



Pikku-Venla ei saanut unta. Mieltä kaihrasi salaisuus. Hän pyöri sängyssään ja välillä nousi ylös kurkkaamaan taas verhojen raosta ulos. Auringon viimeiset säteet valaisivat vielä kesä-iltaa. Hän kihersi naurua mielessään. Salaisuus nauratti. Se oli hassua.
     Hän raotti varovasti ovea. Hänen pitäisi kyllä nukkua. Pikku-Venla tiesi sen. Hän hiipi olohuoneen ovelle. Sieltä kuului musiikkia. Venla raotti ovea aivan hiljaa ja kurkkasi olohuoneeseen. Siellä isä, äiti ja naapurin setä ja täti tanssivat. Pöydällä korkeissa laseissa oli jotain sinistä juotavaa. Oven kahva kolahti ja äiti huomasi Venlan. -"Kultapieni. Sun pitäisi nukkua. Äiti vie sut takaisin sänkyyn". -"Mua janottaa", keksi Venla sanoa ja äiti antoi hänelle vettä ja kantoi takaisin sänkyyn, peitteli hänet ja antoi hyvänyön suukon poskelle. - "Mä en saa unta. Mulla on salaisuus". -"Huomenna sitten kerrot", vastasi äiti, silitti vielä hiuksista, sammutti valot ja laittoi oven kiinni. Vain yövalo lattian rajassa valaisi huoneen.

Pikku-Venla pyöri taas sängyssä. Uni ei tullut. Välillä hän kävi taas kurkkaamassa verhojen raosta. Ja pyöri sängysssä. Ja uni ei millään tullut. Hän nousi sängystä ja meni olohuoneen ovelle. -"Mua pissattaa"! hän huusi kovaa. Nyt isä tuli ja vei Venlan vessaan ja Venla väkisin pusersi tipan potan pohjalle. Isä vuorostaan kantoi hänet sänkyyn. Silitti hiuksista ja hymyili. -"Kultapieni. Sun täytyy nyt nukkua". Isä antoi suukon Venlan poskelle. -"Mua ei nukuta kun mulla on salaisuus. Mä en saa unta ennen kuin kerron sen jollekin", Venla selitti isille totisena katsoen suoraan silmiin. Isää nauratti tytön totisuus. -"No kerro sitten jos vaikka uni tulisi paremmin", isä sanoi hymyillen lempeintä hymyään. -"Polttaako äiti tupakkaa"? Venla kysyi ensiksi. -"Joskus äiti polttaa yhden tupakan", isä vastasi. Pikku- Venla nousi innostuneena istumaan posket ja silmät hehkuen. -"Mä näin kun äiti oli tupakalla naapuri sedän kanssa ja naapurin setä nipisti äitiä pyllystä ja äiti ei suuttunut ollenkaan. Se vaan pussasi setää ja nipisti sitä pyllystä pitkään". Sitten pikku-Venla kävi pitkäkseen ja nukahti heti uneen.


Musana Viikate