Näytön paikka




Maija kolkutti Pekan oveen. Ovi avautuikin pian ja Pekka oli ovella.

-Tuut sä leikkii ulos?

-Joo mä tuun. Äitiii! Mä meen Maijan kanssa ulos leikkii!

Ja samalla jo Pekalla olikin lenkkarit jalassa. Molemmat kirmaisivat ulos pihalle. Pekka ensin ja Maija perässä. He juoksivat leikkimökille. Pekka istahti mökin portaille.

-Mitäs leikitään?

Maija istahti viereen.

-Kotia. Sä oot isi ja mä äiti. Nyt mennään keittämään kahvit.

Maija avasi mökin oven ja astui sisään. Hän otti pienen muovisen kahvipannun ja laittoi sen Pekan isän tekemälle liedelle. Kaapista hän otti vanhan posliinisen maitokannun ja laittoi sen pienelle pöydälle.

-Istu siihen odottamaan kun mä keitän kahvit. Ota vaikka tuo lehti ja lue sitä. Niin ainakin meidän isi tekee kahvia ootellessa.

Pekka otti lehden ja oli lukevinaan. Eihän hän vielä osannut lukea mutta katseli kuvia.

-Perhana. Tepsi voitti Hpk:n matsissa. Miten...

-Ei saa kiroilla. Ei ainakaan meidän isi kiroile.

-Minun isi välillä kiroilee ja äiti aina sanoo ettei saa lasten kuullen. Saakohan sitä kiroilla kun lapset ei kuule?

-Ei saa! Kiroileminen on rumaa.

Samalla Maija nosti kahvipannun pöytään ja kipaisi ulkoa voikukan lehtiä pöytään.

- Nää on voileipiä. Syödään näitä.

Molemmat olivat syövinään ja Pekka kaatoi kahvia kummankin mukiin. Maija oli hetken hiljaa miettivän näköinen.

-Kuule Pekka. Meidän isillä on pippeli.

Pekka katsoi Maijaa hämmästyneen. Hänhän tiesi asian kun oli isompi.

-Kaikilla isillä ja pojilla on pippeli. Äideillä ja tytöillä on pimppi.

Maija oli taas hetken hiljaa miettivän ja uteliaan näköisenä.

-Onks sullakin pippeli.

-Tietenkin on. Mähän oon poika. Kaikilla pojilla on pippeli.

Nyt asia alkoi todella kiinnostaa Maijaa.

-Näytä mulle.

-En näytä.

-Miks pojilla ja isillä on pippeli? Ja tytöillä pimppi?

Maijaa asia alkoi kiinnostaa enemmän. Pekka katsoi Maijaa ihmetellen.

-Eiks sun äitis oo kertonu. Kun isi ja äiti tykkää toisistaan oikein kovasti niin ne haluu vauvoja. Ja sitten isi työntää sen pippelin äidin pimppiin ja siitä tulee vauvoja.

Maija katsoi silmät pyöreinä Pekkaa.

-Eikä. Vauvat tulee... vauvat tulee...

Pekka katsoi Maijaa

-Vauvat tulee äitin mahasta. Ja isi ne sinne laittaa kasvamaan. Kysy vaikka äidiltäs.

Maija mietti kovasti

-Näytä mulle sun pippeli niin mä näytän sulle mun pimpin.

Maija nousi äkkiä seisomaan ja nosti hameensa ylös ja raotti pikkuhousujansa. Pekka katsoi kiinnostuneena. Ja Maija hoputti.

-Sun vuoro. Näytä nyt.

Pekka nousi seisomaan ja raotti housujensa etumusta ja Maija kurkkasi.

-Noin pieni. Mun isillä on isompi... Mä tahtoisin vauvan. Laitatko sä mulle sen vauvan mun vatsaan?

-En laita. Niin saa tehdä vasta isona. Sit kun on aikuinen ja on naimisissa.

Maija istuutui takaisin penkille ja otti kupin käteensä ja oli juovinaan. Pekkakin joi kupista ja oli syövinään leipää. Maija kiemurteli vielä tuolillaan.

-Sit kun me ollan isoja. Niin laitatko sä mulle sitten sen vauvan mun vatsaan?

Pekka mietti hetken.

-Laitan. Laitan sitten kun me ollaan isoja ja naimisissa.

Ja molemmat jatkoivat kahvin juontia. Maija alkoi kyllästyä kahvin juontii.

-Lähetään leikkimään ulos. Kiivetään taas omenapuuhun.

Ja molemmat juoksivat ulos.



Musana Tchaikovskyn Manfred sinfonia