Mmm... Mustikkapiirakkaa

 

 

Mustikasta ja erityisesti mustikkapiirakastahan tykkäävät kaikki. Ja varsinkin kun se itse tehdään. Ja me keksi-ikäisethän emme osta valmista piirakkaa tai mustikkaa vaan teemme kaiken itse. Elikkä poiminnastahan se alkaa.

Siis menemme metsään poimimaan mustikoita. Olemme siis ahkeria. Niin mekin viime kesänä vaimon kanssa. Poimimme mustikat itse. Neljä ämpärillistä se vaimo poimi. Minäkin tietenkin mukana häärin. Ainakin yhden ämpärillisen kannoin kotiin. Vaimo sen tietenkin täytti. Sen ämpärin. Niillä mustikoilla. Näpsäkästi se hältä kävi. Ei muuta valittanut kuin vähän itikoista. Kuinkahan vaimo niitä kestikään.

Niin ja sitten se putsaus. Tietenkin marjat täytyy putsata. Kaikki roskat pois. Lehdet,raa'at marjat ja etanat sun muut mitä sinne mukaan joutuukaan. Myös kaikki tapetut itikat. Elikkä sen putsauksen teimme laiturilla istuen. Minä kuvasin useita kuvia kun vaimo heilutteli putsaus ritilää huitoen samalla itikoita pois. Kuvista tuli oikein kivoja. Sade ropisi iloisesti järvenpintaan ja vaimon punainen sadetakki loi kivan kontrastin sille hämäryydelle. Minä otin kuvia kuistilla istuen. Enhän voinut antaa kameran kastua ja mukavahan niitä kuvia on sitten jälkeenpäin katsoa.

Ja loppuihan se lomakin lopulta ja pääsimme sitten kotiin itse asiaan elikkä mustikkapiirakan paistoon. Muropohjapiirakkahan on tietenkin se makein. Ja tottakai me ensimmäisen piirakan siihen teimme. Minä lämmitin tietenkin uunin. Ei me kesällä käytetä puilla lämpiävää leivinuunia kun tulee liian lämmintä sisälle. Joten käänsinn katkaisijasta ja säädin lämmön oikeaksi. Kunhan ensin olin kerranut uuden uunin käyttöohjeen. Sillä aikaa vaimo olikin jo tekaissut pohjan näppärästi ja minä levitin marjat pohjan päälle. Ja vaimo sitten taas hoiti paiston kun mun piti katsoa se futis ottelu telkkarista.

Ja aikun se oli hyvää. Se piirakka tuoreeltaan. Kunhan vielä ensin vaimo oli keittänyt kahvit. Maitoahan kun en juo niin kahvin kanssa se piirakka täytyy syödä. Kuumahan se oli. Tuoreeltaan.

Näinhän me keski-ikäiset teemme. Emme osta mustikoita tai piirakoita. Me olemme ahkeria ja säästäväisiä. Teemme yhdessä itse. Ja minä kunnostaudun syömisessä.

 

Niin. Täytyisköhän taas paistaa mustikkapiirakkaa. Leivinuunissa on taas tuli. Ja vaimon poimimia mustikoita pakkasessa. Ja hiivaa ostettu. Ja nyt talvella. Minä vaivaan taikinan ja teen piirakat pullapohjaan. Niin että tuo tekeminenkin hiukan tasoittuu.

 

Musana Tchaikovskya