Pyyntö ja seuraus

 

 

 

Mini lisäsi vauhtia kurvin jälkeen ja nopeusmittarin viisari lähenteli jo sataa. Veksi lisäsi kaasua. Lissu istui kalpeana pelkääjän paikalla ja puristi penkkiä rystyset valkoisina.

-Hiljennä! Tästä on puhuttu jo ennenkin. Hiljennä!! Minä pyydän!

Veksi nauroi vaan kuskin paikalla ja ei reagoinut pyyntöön. Lissu istu hiljaa silmät kiinni. Kaupunki lähestyi ja nyt Veksikin hiljensi vauhtia.

-Mitä sinä vouhkaat aina tuosta vauhdista. Kyllä mä tän hallitsen. Musta tulee vielä rallikuski.

-Mä en tykkää. Tästä on puhuttu jo monet kerrat mä en halua! Jätä mut pois tässä. Mä kävelen kotiin.

Veksi kaasutti ensin lisää vauhtia mutta sitten pysähtyi ja Lissu nousi kyydistä pois ja läimäytti oven kiinni sanomatta sanaakaan. Veksi väänsi vielä ikkunan auki.

-Mennään huomenna sitten uudestaan lammelle. Mä tuun hakee sut illan suussa.

 

                                         **********

 

Veksi tuuttasi mininsä torvea ja Lissu tuli auton luokse.

-Tänään et sitten aja kovaa. Onko selvä? Tai se on loppu tää meidän juttu. Mä pyydän sua. Jos sä yhtään arvostat mua ja mun mielipiteitä niin sä et aja kovaa.

Lissu nousi kyytiin ja Veksi kaasutti autoonsa vauhtia.

-Et sä pysty jättämään mua. Sä rakastat mua. Sä et tulis toimeen ilman mua.

Ja Veksi vielä nauroi sanojensa päälle ja heti kun kaupunki jäi taakse hän kiihdytti auton taas ylinopeuteen. Lissu ei sanonut mitään. Hän otti Veksi kännykän käteensä ja tutki sitä. Hän etsi oman puhelinnumeronsa ja poisti sen. Nimensä perään hän naputteli yhden sanan: ”Hyvästi!”

-Mitä sä mun kännykällä? Ei siellä ole sulle mitään.

Lissu laittoi kännykän takaisin paikalleen.

-Mua kusettaa. Pysähdy tuohon sivutielle niin käyn kusella tuolla syrjemmällä.

-Olisit käynyt kusella himassa ennen lähtöä.

Samalla hän kuitenkin ohjasi autonsa sivuun ja Lissu nousi autosta ylös.

-Joojoo. Moi!

Lissu katosi metsän sekaan. Hetken odoteltuaan Veksi hermostui

-Lissuu!! Mihin sä jäit? Alas tulla et päästään jatkaa matkaa. Katkase jo!

Kun Lissua ei kuulunut niin Veksi otti kännykän esiin ja aikoi soittaa Lissulle....

 

 

 

                              Musana Erik Satie