Aleksi ja Liisa 2                               

 Ed. osat: 1/17


Keskiviikko 1.9.1976




Tänään alkoi taas koulu. Mentiin Kallen ja Pertin kanssa yhtämatkaa koululle. Kertoivat mulle, että kouluun tulisi uusi tyttö. Iskisin minäkin vihdoin itselleni tyttökaverin. Tyttö olisi kuulemma vieläpä kaunis. Ainakin heidän tyttökaverinsa oli kertoneet heille niin. Ja olisi kuulemma muutenkin oikein sopivan tuntuinen mulle. Olivat tavanneet sen Riitan-Baarissa. Tyttö oli tullut itse Merjan ja Seijan pöytään. Oli kysellyt kaupungista ja koulusta tietoja. Minä hymylin vain heidän jutuilleen ja kyselin heiltä, että kuinkas nopeasti mun täytyis sen ekan suukon siltä tytöltä varastaa. He naureskelivat vaan mulle että kunhan nyt edes juttelisin sille.

Koulun pihalla Merja ja Seija jo odottelivatkin meitä. Merja ja Kalle olivat heti toisissaan kiinni ja suutelivat kuin ei ois nähneet pitkään aikaan. Eilenhän he vasta viimeksi olivat tavanneet. Samoin Seija ja Perttikin liimautuivat toisiinsa. Tunsin taas kerran itseni kolmanneksi pyöräksi. Tai siis oikeasti viidenneksi. No kuitenkin he ovat mun parhaat kaverit. Me viisi ollaankin aina oltu yhdessä samaa porukkaa.

Hei, tuolta tuleekin se uusi tyttö. Huudetaan se tänne. Jos vaikka tuo Aleksi innostuisi siitä”, sanoi Merja ja huusi tytön meidän luokse. Liisa asteli hymyillen meidän luoksemme. Minulle tuli lämmin ja hyvä olo. ”Tämä on Kalle”, sanoi Merja ja jatkoi omistavasti: ”Se on sitten mun!” Seija nappasi Pertin lähemmäksi itseään ja sanoi: ”Tämä on Pertti ja se sitten taas on mun! Ja tuo on Aleksi ja se on vapaa ja hemmetin kiva poika!” Liisa kääntyi mua kohti. Katsoi minua silmiin ja kysyi:” Oletkos sinä vapaa?” Minä nappasin Liisan syliini ja suutelin häntä. Kuulin kun kavereiden leuat loksahti auki ja he huokasivat. ”En. En minä ole vapaa. Enkä tahdo olla vapaa!” sanoin minä. ”Mitä hittoa” Kuulin kavereiden suusta. Minä käännyin heitä kohti ja kysyin: ”Tulikos se eka suukko tarpeeksi nopeasti?” Kavereiden ilme oli kyllä näkemisen arvoinen. Varsinkin kun Liisakaan ei vastustellut vaan jäi mun kainaloon.”Tässä on Aleksi ja hän on mun!” hän tokaisi nauraen. Ja sitten minä kerroin heille, että oltiin tavattu Liisan kanssa jo kesällä.



                          ******************************************************


Aleksi havahtui päiväkirjasta todellisuuteen oven kolahduksen myötä. Liisa huikkasi ovelta tervehdyksen. ”Hys, kaksoset nukkuu. Joivat pullot tyhjiksi ja nukahtivat samantien”, Aleksi hyssytteli Liisaa. Liisa käveli lastenhuoneen ovelle ja kurkkasi sisään. Pienet lapsoset nukkuivat sikeästi tuhisten. Aleksi käveli keittiöön ja laitoi vedenkeittimen päälle ja otti kaapista teepusseja. Molemmat istahtivat keittiöpöydän ääreen ja ottivat voileipää ja makkaraa päälle. ”Konsertti meni hyvin. Saatiin valtavat suosionosoitukset. Opettajatkin oli tyytyväisiä”, Liisa kertoi illastaan. Aleksi puristi Liisaa kädestä pöydän yli. He joivat teensä keskustellen konsertista ja Liisan opiskelusta. Keskustelun keskeytti kaksosten itku. Liisa nousi j a meni imettämään muksuja. Aleksi nousi ja haki kameransa. Hän meni lastenhuoneeseen ja otti kuvia. Kaksoset imivät maitoa tyytyväisinä. Toinen toisessa rinnassa ja toinen toisessa. Liisa huokui äitiyden onnea. Aleksi kuvasi filmin loppuun ja sanoi kehittävänsä sen lähipäivinä.

Kaksosten syötyä Aleksi otti toisen lapsista olkapäälleen ja Liisa otti toisen. Yhdessä he kävelivät olohuoneeseen, istuutuivat vierekkäin sohvalle ja avasivat television. Katsoivat toisiinsa ja nojautuivat olkapäät vastakkain onnellisina.



Musana Virsiä