En unohtanut tätä meemiä. Etsin vain yhden valokuvan tätä varten.
Säännöt:

- Tässä on lueteltu 15 sanaa. Kirjoita jokaisen kohdalla, mitä lapsuuden/nuoruuden tapahtumia, asioita tai tunnelmia tulee kyseisestä sanasta mieleen.
- Jos juuri siitä sanasta ei tule mieleen mitään, niin kerro jostain siihen läheisesti liittyvästä asiasta.
- Saa kertoa useampiakin asioita, jos sanasta muistuu mieleen paljon juttuja.
- Lopuksi: keksi luetteloon yksi sana lisää ja muistele siihenkin sanaan liittyviä lapsuuden tapahtumia.

   Tämä valokuva on otettu joskus 50-luvun lopussa ja tähän liittyisi myös kiva tarina jonka joskus kerron täällä. Jos nyt tyytyisi vain täyttämään tämän meemin.
   1125555.jpg
   Tässä kuvassa olen siis ihan itse. :)

1. Kampa
   Tuo kuva kertoo kaiken. Pienenä tarvitsin siis enemmän harjaa ja sen harjauksen hoiti tietenkin äiti. Myöhemmin sitten äiti leikkasi koulupojalle tietenkin ajan tapaan siilin joten silloinkaan ei kampaa tarvittu.

2. Lintu
   Asuimme kerrostalon toisessa kerroksessa. Kerran meille tuli harakka avoimesta parvekkeen ovesta sisään ja ei suostunut menemään enää ulos. Ko. harakka oli ilmeisesti jonkun kesy lintu ja se tuli turvaan poikien kivitykseltä. Iso siskoa se mokoma kiusasi. Aina kun siskoni ilmestyi huoneeseen niin harakka syöksyi kohti ja tyttö juoksi toiseen huoneeseen karkuun.
   Veimme harakan sitten iltahämärissä kirkon lähelle puistoon ja laskime sen vapauteen.

3. Meri
   Asuin itäsuomalaisesa pikkukaupungissa. Ei siellä merestä tiedetty muuta kuin  että se on iso ja suolainen. Joskus Hesassa käydessämme sen näin ja paremmin tutustuin vasta joskus kouluretkellä kun se suuntautui Kotkaan ja Haapasaareen. Ei tehnyt silloinkaan vaikutusta.

4. Kitara
   Jostain meille ilmaantui aikanaan kitara. Olisiko isoveli tuonut sen Neuvostoliiton reissulta. Opettelin sitä näppäilemään itsekseni. Enemmän minä soitin ihan nokkahuilua. Griegin aamutunnelma oli kipale jota soitin paljon. Sain myös kokeilla koulussa bassonokkahuilua. Opettajakaan ei saanut siitä ääntä mutta minä soitin sillä sitten jonkun joululaulun. Opettajan arvostus nousi silloin ja myös musanumero.

5. Kello
   Käkikellon saimme rakennus sarjana. Isobroidi sen kasasi. Ikinä en muista sen sanoneen kunnolla kukkuu vaan paremminkin kuu surkeana rääkäisynä. ;)

6. Oksentaminen

   Koulussahan meidän ikäluokan piti syödä kaikki ruoka piti siitä tai ei. Ja kerranpa sitten oli taas sitä klimppipuuroa ja opettaja pakotti syömään ja lopuksi sitten oksensin sen lautaselle takaisin. Ei pakottanut enempää vaan sain viedä sen lautasen pois. Sain siitä myös jälki istuntoa. Kasvatusta tosiaan?

7. Mummo
   Mummoistani en paljon muista. Asuivat kaukana ja meillä ei ollut autoa. Toisesta muistan yhden tapauksen. Olimme käymässä mummolassa ja opettelin siellä soittamaan urkuharmonia. Noin siis korvakuulolla. Soitin sitten suvivirren ja mummoni oli onnellinen kun poika soitti virren. Hän oli uskovainen. Minä oli silloin ehkä 10 vuotias.
  
8. Kirja
   Kun opin lukemaan niin minusta tuli innokas kirjaston käyttäjä. Kirjaston virkailijat tervehtivät minua pikku poikaa kaupungillakin kohdatessamme. Kaupungissa oli silloin n. 25 000- 30 000 asukasta. Elikkä kävin siellä hyvin usein. Ei ihme että koulu kärsi. Koskas sitä olisi sitten läksyjä lukenut.

9. Pipo
   Kyllähän mulla se pipo oli. Valkoinen, paksu ja siinä oli aivan valtava tupsu. Se oli enen koulu ikää. Eihän sitä sitten koulussa enää pipoa pidetty. Järki vissin jäätyi ja tässä sitä nyt ollaan.

10. Matematiikka
   Matikasta ei ole mitään erikoista mielikuvaa varhaislapsuudesta. Pikkasen vanhempana jossain matikan kokeissa laskin jonkun laskun siten että sain selittää opettajalle kuinka sain oikean vastauksen. Lopuksi opettaja kertoi minun laskeneen aivan oikein, mutta ko. laskutapa opetetaan vasta lukiossa ja ihmetteli mistä olin sen oppinut. Minä vain olin päätellyt sen olevan niin. Kokeesta sain 10+. :))

11. Metsä
   Olin siis pikkukaupunkilainen ja meillähän metsä oli tietenkin aika lähellä. Ja sinnehän me poika joukolla pyöräiltiin halukkaasti kesäisin. samoiltiin ja leikittiin. Talvella mentiin Mehtimäelle laskemaan mäkeä. Silloin ko. paikka oli silkkaa umpimetsää jos joku sattuu tietämään kaupungin. Nythän lähes sillä kohtaa on jäähalli ja muuta urheilu paikkaa.

12. Ukkonen
   Ukkosta en muista pelänneeni koskaan. Päin vastoin nautin jo silloin tästä mahtavasta luonnonvoimasta. Mummolasta (mummo ja ukki tosin oli silloin jo kuolleet) muistan sen, että kerran siellä koin semmoisen ukonilman että kissakin toi poikasensa sisään aitan alta. Me lapset nukuimme ullakolla ja peltikatto korosti mukavasti jyrinää ja pauketta puhumattakaan kaatosateen aiheuttamaa kohinaa.

13. Hiukset
  Katso tuo kuva. Se tarina oikeastaan sopii tähän lyhyesti. Mulla oli tapana tuon kuvan ikäisenä istua ikkunalaudalla(sisä puolella toki). Naapurissa oli kultasepän paja. Siellä oli työntekijötä hieman enmmän kuin nykyajan vastaavissa. Työntekijät laittoivat vedon pystyyn istuuko ikkunalaudalla tyttö vai poika ja sitten yksi kävi soittamassa ovikelloa ja kysyi. Voittajista en tiedä, mutta aika pian sen jälkeen mun tukka lyheni. Ehkäpä isä katsoi aiheelliseksi tehdä musta sitten pojan näköinen.

14. Sisko/veli (valitse toinen)
   Multahan löytyy molempia ja kertomuksiakin heistä. Mutta lyhyesti pieni ikävämpi muisto isoimmasta veljestäni. Minä pikkupoika kerran seurasin häntä ja hänen kavereitaan ja tietenkin tahdoin heidän mukaansa. Aikansa mua kiellettyään isoveli nappasi mua jalasta ja kädestä ja pyöritti ympäri ja laski sitten irti. En muista koskaan minusta tulleen niin paljon verta kuin silloin nenästä tuli. Isoveli itse ei muista tapausta.
   Jaa, olis toinenkin kertomus samasta isoveljestä. Kerran hän kiusasi minua ja minä sitten hermostuin ja heitin häntä saksilla. Sellaisilla isoilla kiiltävilla rautasaksilla. Se jäi hänelle kämmenselkään pystyyn.

15. Ikkuna
   Vähänhän mulla oikeastaan oli ystäviä silloin joskus. Ensimmäisellä luokalla oli yksi oikein hyvä ystävä ja olimme kerran hänen synttäreillään. Heidän asuntonsa oli kerrostalon kolmannessa kerroksessa. Minähän sieltä sitten kurotin ikkunasta ulos ja meinasin pudota. Onneksi tämä kaveri sai mua nilkasta kiinni. Olisi siis tämäkin kirjoitus voinut jäädä kirjoittamatta. Kaveri muutti sitten syksyllä toiseen kaupunkiin.

16. Kalenteri
   Ainoa kalenteri jonka muistan lapsuudesta on seinäkalenteri. Sellainen josta repäistiin lappu pois ja sen alta tuli seuraava päivä esiin. Välillä me lapset kinasteltiin kuka saa repiä sen lapun pois.
   Ja tietenkin joulukalenteri. Ei silloin ollut mitään suklaisia semmoisia. Kuvia vaan ihasteltiin.

17. Puuro.
   Tekisi mieli sanoa, että katso kohta 6.
    Mannapuuro oli ainoa puuro josta lapsena tykkäsin. Vieläkin se on mun herkkupuuro.

18. Nenäliina
  
Muistan että isällä oli sellaisia iso ja kankaisia nenäliinoja. Omalta kohtaa muisti ei sano yhtään mitään.

19. Polkupyörä
  
Ensimmäinen polkupyöräni oli aika erikoinen. Siinä oli 3 isoa pyörää ja ne olivat kovaa kumia. Siitä sai sitten tehtyä kaksipyöräisen jollain keinoa. Siinä ei siis ollut apupyöriä.
    Toiseen pyörääni keräsin itse sitten rahat tekemällä kotitöitä joista sain sitten 20-50 penniä. Työt olivat kaupassa käyntiä, siivousta, mattojen piiskausta ja muita tälläisiä. Olin jo toisella kymmenellä  Yhden talven keräsin rahaa ja sain kasaan ahkeralla työnteolla puolet. Vanhemmat sitten maksoivat loput. Olin pyörästä todella onnellinen. Se oli minulla viitisen vuotta ja sitten se varastettiin.  Olin pumpannut renkaat täyteen ja jätin lukitsematta siksi aikaa kun kävin viemässä pumpun kotiin toiseen kerrokseen eteisen pöydälle. Juoksi portaat alas ja fillari oli kadonnut. Se oli karvas paikka.  Seuraavana kesänä ostin kolmannen pyöräni kesäduuni rahoilla.

   En haasta nyt ketään. Ottakoon kiinni kukin itse jos innostaa.


   Musana Viikate