Äija omassa blogissaan "soitteli"  Tchaikovskyn 5.dettä sinfoniaa.  Kaikkiahan nämä Tchaikovskyn sinfoniat ovat hienoja ja niistä löytyy jokaiseen mielialaan sopivaa rentoutusta. Niinkuin ko. säveltäjän koko säveltuotanto.

   Minä kuuntelen näitä ollessani yksin. Laitan levyn soimaan ja käyn pitkäkseni sohvalle. Laitan silmät kiinni ja keskityn musiikkiin ja vain musiikkiin. Puhelimen olen laittanut äänettömälle jne. Musiikista kuuntelen melodian kulkeutumista soittimelta soittimelle. Taustalla soivien soittimien vahvistavaa ja korostavaa kulkua melodian mukana. Taukojen rauhoittavaa hetkeä.

Nämä Tchaikovskyn sinfoniat ovat tähän tarkoitukseen täydellisiä.

Ja rentoutus on täydellinen. Kuuntelun jälkeen olen valmis vaikka mihin. Nämä hakkaavat kaikki rentoutus ohjelmat ja kasetit mennentullen. Siis ainakin minulla.

 

  Tämä 6. sinfonia on minun masennus musiikkini. Tämä poistaa multa masennuksen täydellisesti Tätä on sanottu ja itsekin olen kokenut tämän olevan Säveltäjän omaelämänkerta!

Tässä on siis Tchaikovskyn 6. sinfonian ensimmäinen osa ja lisänimikin on Pateettinen. Ja tämän kapellimestarin esitys on erityisesti minun mieleeni. Tässä on maltettu pysyä irti nykyajan kiireestä joten tempo on kohdallaan.

Kuunnelkaa ja nauttikaa.