Aleksi ja Liisa 12


                                                                                             ed.jaksot. kategoriat---> Aleksi ja Liisa


Sunnuntai 16.04.1978



Olipa kiva viikko. Leikittiin kotia Liisan kanssa. Liisan vanhemmat olivat reissussa ja me oltiin koko viikko hänen kotonaan kahdestaan. Tehtiin ruuat, siivottiin, pestiin pyykit ja tietenkin rakasteltiin. Joka ilta ja yö ja aamu. Koko viikkona ei käyty illalla missään ulkona. Muutama ilta oltiin koko ajan alasti. Sain katsella Liisaa... ja tehdä muutakin. Aamuisin Liisa teki meille aamupalan. Minä taas kun tulin töistä aikaisemmin tein lämpimän ruuan valmiiksi. Ja kun Liisa tuli koulusta niin syötiin yhdessä kynttilän valossa ja juotiin viiniä. Ihan kuin oltaisi oltu naimisissa. Kaikki asiat tehtiin yhdessä. Ja mä kuuntelin kun Liisa harjoitteli viulun soittamista. Ennen mä en tykännyt klassisesta musiikista, mutta nyt olen alkanut tykätä. Kyllä oli kivaa.


Ja alasti Liisa on hurjan kaunis.



                              ********************************************



Aleksi havahtui lukemisestaan kun Liisa tuli huoneeseen. "Marjo on sairas. Sillä on korkea kuume ja se hengittää vaikeasti. Sillai lyhyesti ja nopeasti", sanoi Liisa huolissaan. Aleksi nousi ja meni katsomaan toista kaksosista. "Mitataan kuume", hän sanoi ja haki mittarin. He mittasivat kuumeen. "39.5 astetta. Meidän täytyy viedä Marjo lääkäriin", kertoi Liisa tuloksen. Aleksi soitti terveyskeskukseen ja sieltä sanottiin, että tulkaa heti. Jonoa ei ole paljon.

He pukivat kaksosille vaatteet päälle ja lähtivät terveyskeskukseen. Mennessään sinne he veivät Mirjan Liisan äidille hoitoon. Puolentunnin jonotuksen jälkeen he pääsivät lääkäriin. Lääkäri totesi Marjolla keuhkokuumeen ja vaikean nestevajauksen ja antoi lähetteen sairaalaan. Aleksin ajaessa autoa Liisa alkoi itkemään:" Tää on mun vika. Miten mä en huomannut, että se oli jo aikaisemmin kipeä. Mä vaan itkin omaa itteäni. Mä olen huono äiti. Mä lopetan koulun. Ei siitä ole muuta kuin harmia". "Älä puhu hölmöjä. Mun olisi pitänyt huomata aivan yhtä hyvin ja paremminkin. Sulla on nyt ollut muutakin ajateltavaa. Ja ei tässä mitään hätää ole. Kyllä ne sairaalassa tytön hoitaa kuntoon", vastasi Aleksi ja kurvasi auton sairaalan pihalle. Sairaalassa Marjo laitettiin tiputukseen ja höyryteltta sänkyyn. Liisa katsoi avuttomana Marjoa. Marjolla oli nenäletku ja pieneen käsivarteenkin oli teipattu letku. Aleksi otti Liisan syleilyynsä ja lohdutti. Kumpikin tunsi itsensä avuttomaksi. He olivat lopun päivän sairaalassa.

Illalla Liisa sai jäädä Marjon luokse sairaalaan yöksi. Aleksi haki Mirjan kotiin ja syötti hänet ja laittoi nukkumaan. Hän vielä ilmoitti töihin tilanteesta, että ei tule huomenna töihin lapsen sairauden vuoksi.

Nukkumaan mennessän hän vielä mietti heidän parisuhdetta ja mitä sen eteen pitäisi tehdä. Lopulta hän sai unenpäästä kiinni mutta nukkui levottomasti ja heräten useaan kertaan.


Musana Viikate